Gud eller Darwin?

Hvem har rett?

Norges land er i dag gjennomsyret av den løgnen som kalles utviklingslæren (evolusjonen). I radio og TV og på skolene blir dette lagt fram som fakta. Vi finner den også i litteraturen og språket vårt. Det er mange som tviler på Guds Ord, fordi de ser at Bibelen ikke stemmer med utviklingslæren. Men hele Bibelen er sann også når det gjelder naturvitenskap og historiske spørsmål. Derfor skal vi se på hvilke beviser vi finner ute i naturen. Påstander som ikke stemmer med ting vi kan observere kan ikke være sanne.
Det er viktig at vi kan forklare andre hvorfor vi tror på Guds Ord.


1 .Pet.3. 15-16: "Vær alltid beredt til forsvar når noen krever dere til regnskap for det håp dere eier. Men gjør det ydmykt og med frykt så dere har en god samvittighet. De som snakker vondt om deres gode livsførsel som kristne, vil da bli gjort til skamme med sine beskyldninger". Her står det at vi alltid skal være rede til å svare når noen spør oss. I engelske bibler står det at vi skal forklare dem hvorfor vi tror på dette.

SKAPELSEN:
La oss se på hvordan Gud gikk frem da han skapte jorden og universet:

1. Mos.1. 1-3: "I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Jorden var øde og tom og mørke lå over havdypet. Men Guds ånd svevet over vannet. Da sa Gud: "Det bli lys!" Og det ble lys".
Disse første versene i Bibelen viser hvor fantastisk nøyaktig Gud har satt det hele sammen:
VERS 1: "I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden ." Her forteller Gud om de grunnleggende "byggeklossene" i skaperverket - tomrom, masse og energi. Utfra dette formet Gud alt det andre i skapelsesuken. Hele skaperverket består av atomer. Atomet består av tre komponenter: Tomrom, masse og energi. Gud forteller her hvordan han skapte disse tre "byggeklossene":

1. HIMMELEN: Hebraisk - sjamajim - det betyr himlene (utstrakt flertall ) eller det vi kaller - ROM.

2. JORDEN: Hebraisk - eretz - Her betyr ikke ordet bare jord eller planet. Det betyr også mold (jord ) eller det som ting blir skapt av - MASSE.

3. LYSET: I det første verset er det snakk om tomrom og masse. I vers 3 sa Gud: " Bli lys", og slik ble det. Da skapte Gud former for - ENERGI.

Lyset er ikke bare det vi ser med øyet. Det er hele det elektromagnetiske spekteret: Gammastråler, røntgenstråler, ultrafiolette stråler, det synlige lyset, infrarødt, mikrobølger og radiobølger. Alt dette blir regnet for lys, og studerer vi energien i et atom, finner vi alle disse energiformene.
Lyset er ikke noe som bare hører med i forbindelse med solen, som kom først på den fjerde dagen. Lyset kan også oppstå uten solen. Når et elektron faller fra et høyere energinivå til et lavere, gir det fra seg lys.
VERS 2: " Jorden var øde og tom og mørket lå over havdypet."
I engelske bibler står det at jorden var formløs ( uten form ). Dette var før lyset ble skapt, - før det kom energi til. Uten energi er alt formløst. Jorden var altså en formløs masse før lyset ble skapt.

DEN FØRSTE DAGEN:
Hvis vi leser i utenlandske bibeloversettelser finner vi at det står noe meget interessant, at det er noe spesielt med den første dagen.
New American Standard Bible: "And there was evening and there was morning, ONE DAY." Senere står det "second day, third day...
Svensk bibel: "Och det blev afton och det blev morgon -DAG ETT." Senere står det "andra dagen tredje dagen
At den første dagen blir kalt "dag ett" og ikke "den første dagen" kan bety at denne dagen var helt unik. Det er den eneste dagen i verdenshistorien da det ikke var noen dager foran. I og med at denne dagen ble til, begynte tiden og verdenshistorien. Da kan de følgende dagene regnes opp på vanlig måte, som andre, tredje, fjerde osv.......

VANNET:
Vitenskapen sier at vannet er det mest enestående stoffet som finnes. Molekylene i vannet har et spesielt energinivå. Og vannet er helt nødvendig for alt liv. Livet på jorden kunne ikke eksistert uten vann. Når vitenskapsmenn utforsker andre planeter, er vann det første de ser etter. Da kan det være mulighet for liv. Vann er et av de mest innviklede stoffer i verden. Normalt utvider ting seg når de blir oppvarmet. Når vi kjøler dem ned vil de trekke seg sammen. Vannet er ikke slik. Når det fryser utvider det seg, blir lettere og flyter opp. Frysepunkt og kokepunkt stemmer ikke med andre kjemikalier. Det er ikke for ingen ting at det står i 1. Mos. 1,2 at Guds ånd svevde over vannet. Gud gjorde noe spesielt med det.

DE SEKS FØRSTE DAGENE:
Det er interessant å legge merke til den orden Gud har på alt. Han gjør ikke noe på slump. De tre første dagene har en parallell til de tre siste:

FØRSTE DAGEN: Gud skapte lyset.. FJERDE DAGEN: Solen og stjernene.
ANDRE DAGEN:  Luften og havet.... FEMTE DAGEN:  Fuglene og fiskene.
TREDJE DAGEN: Det tørre landet... SJETTE DAGEN: Dyrene og menneskene.

At de seks første dagene er vanlige dager, 24 timer i døgnet, kommer klart frem i Bibelen. Det er ikke noe som antyder at en skal oppfatte disse dagene billedlig eller symbolsk. I den hebraiske tidsregning er begynnelsen på dagen kl. 18.00 (om kvelden) og varer til kl. 18.00 neste dag. Dette har vært slik helt fra skapelsen av. Derfor står det: "Det ble kveld, og det ble morgen. første dagen".
2. Mos. 20, 9 -11: "Seks dager skal du arbeide og gjøre din gjerning. Men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid verken du selv eller din sønn eller din datter, verken tjeneren eller tjenestekvinne eller feet, eller innflytteren i dine byer. For på seks dager skapte Herren himmelen, jorden og havet og alt som er i dem men den sjuende hvilte han. Derfor velsignet Herren hviledagen og lyste den hellig".

Her ser vi tydelig at de seks dagene blir likestilt med de seks skapelsesdagene. Det samme finner vi i 2. Mos. 31, 15 - 17.
I denne sammenheng pleier en å trekke frem 2. Pet. 3,8 . Men det har ingen ting med skapelsen å gjøre. Dette verset peker på Herrens tålmodighet med oss. Det forteller hvordan Herren drøyer med å komme.
Det er en tanke vi kan skyte inn i forbindelse med dette verset. Man kan oppfatte dette verset profetisk: At det er en profeti om fremtiden. En dag i skapelseshistorien er som tusen år i menneskehistorien - og tusen år i menneskehistorien er som en dag i skapelseshistorien. Gud arbeidet i seks dager og hvilte den syvende. Jorden har eksistert i snart seks tusen år. Hvilen kommer i den syvende tusenårsperioden - - tusenårsriket.

JORDENS ALDER:
Hvis vi studerer slektstavlene i Bibelen, kan vi følge slektsleddene fra Adam og fram til i dag.

Adam - Abraham

2000 år

Abraham - Jesus:

2000 år

Jesus - nå. ca.

2000 år

=

6000 år


Det har altså gått ca.6000 år fra skapelsen til nå. Det er stor forskjell på 6000 år og 4,5 milliarder år som evolusjonistene hevder. En av disse må ta feil, Gud eller Darwin.
Jeg tror at jorden er ca. 6000 år. Dette tror jeg først og fremst fordi Gud sier det i sitt ord. Og bevisene som finnes, bygger sterkt opp om denne troen. Det gir meg en enda større tillit til Guds ord.
Det er 68 metoder som blir brukt for å finne alderen på jorden. Kun 4 av disse synes å vise en ekstremt gammel jord. De andre 64 metodene viser at jorden er svært ung.


METEORSTØV PÅ MÅNEN:
Da USA sendte opp det første romskipet som skulle lande på månen, satte de noen store plater på føttene til månelandingsfartøyet. Dette gjorde de fordi det ikke skulle synke ned det tykke laget av meteorstøv som skulle finnes på månen. De hadde regnet med et 4 meter tykt lag. For de gikk ut fra at månen var 4,5 milliarder år gammel. på månen er det verken vind, regn eller erosjon, så støvet kunne ligge uforstyrret. En vet omtrent hvor mye støv som legger seg der hvert år.
Da de landet på månen, ble de meget overrasket. Det var ikke noe støvlag på 4 meter der, bare noen millimeter. Det er en støvmengde som tilsvarer det som ville falle i løpet av mindre enn 10.000 år.

JORDENS MAGNETISKE STYRKE:
De siste 130 årene har vitenskapen observert magnetismen på jorden. De har funnet ut at den magnetiske styrken har avtatt. Den er blitt halvert hvert 1400. år. Dersom man tegner et diagram over dette, kan man se at for 10.000 år si den var den magnetiske styrken på jorden som en magnetisk stjerne. Under slike forhold kunne det ikke ha eksistert liv. Hvis vi følger diagrammet helt tilbake til 30.000 år, ville det være en så intens varme at alt som var på jorden ville fordampe.

STORFLOMMEN:
I 1. Mos. 6 - 9 finner vi beretningen om storflommen. Denne flommen var verdensomspennende. Det er mange beretninger som viser at hele jorden lå under vann. Slike beretninger er blitt funnet i Europa. Midt - Østen, Afrika, Asia, på Stillehavsøyene og på det amerikanske kontinent.
Det er også mange funn av fossiler og avleiringer rundt om i verden, som påviser en slik flom.
N.D. Newell, en kjent paleontolog, beskriver funn i det sentrale Tyskland slik: "Mer enn tusen rester av ryggradsdyr og et stort antall insekter og vekster inngår i dette funnet. De sammenpressede restene av de myke delene hos mange dyr, viser detaljer i cellestrukturen, og en del av disse eksemplarene er det små kjemiske forandringer". Han fortsetter senere og forteller at fjær, hår og til og med mageinnhold er bevart.
Dette kunne bare ha skjedd ved rask begraving, som en stor flom kunne ha forårsaket. Det er også nødvendig med en flom for å forklare den blandingen av land - og havdyr som funnene består av også andre funnsteder rundt om i verden.

HVELVINGEN:
Hvor kom denne flommen fra? Det må ganske mye vann til for å dekke hele jorden. Svaret finner vi Bibelen: l.Mos 1, 6 7:" Gud sa: "Det skal bli en hvelving midt i vannet, og den skal skille vann fra vann"! Og det ble slik. Gud gjorde himmelhvelvingen og skilte vannet som er under hvelvingen, fra vannet som er over den".
Her blir vi fortalt at Gud skapte en hvelving midt i vannet. Han skapte en atmosfære som skilte vannet på jorden fra vannet som var helt ytterst i atmosfæren. I vers 20 blir det sagt at fuglene fløy under denne hvelvingen. Det vannet som var ytterst i atmosfæren ble holdt oppe av en "teltduk". Det var altså en hvelving av vann, en "vannboble" rundt jorden. Ozonlaget er restene etter denne hvelvingen. Denne hvelvingen ble ødelagt da himmellegemer passerte. Jorden ble sannsynligvis truffet av et himmellegeme og ble bombardert med iskrystaller, ild og svovel. På den måten "sprakk" vannboblen (hvelvingen) og vannet kom ned på jorden sammen med det andre.

MENNESKENES ALDER:
Vi kan bedre forstå det Bibelen forteller om mennesker som levde mer enn 900 år, hvis vi ser nærmere på virkningen av hvelvingen. Denne hvelvingen hadde en drivhusvirkning. Under denne hvelvingen ville det være en atmosfære med høy fuktighet. Hvelvingen virket også som en beskyttelse fra radioaktiv stråling, som har innvirkning på alderen. De radioaktive strålene er med og bryter ned livet på jorden.

1. Mos.5.
Eksempler:
Adam: 930 år
Set: 912 år
Enosj: 905 år
Kenan: 910 år
Metusjalah: 969 år.


Dette er 13 ganger levealderen i dag. Det er en tydelig forskjell på levealderen før og etter storflommen. Da storflommen kom, forsvant hvelvingen rundt jorden og de skadelige radioaktive strålene kom til. Innen 600 år etter storflommen, krympet menneskalderen ned til 140- l50 år.
Genene i kroppen ble påvirket av de radioaktive strålene. Etterkommerne arvet dette og begynte å få en kortere levealder. I dag er gjennomsnittsalderen ca. 75 år.

Bevis for hvelvingen:
Vitenskapen er kommet frem til at det må ha vært subtropisk klima rundt hele jorden.
Dette finner vi mange beviser på.
På Vancouver - øya i Nord - Canada har man funnet fossiler av palmegrener i vulkansk materiell. Og på øyene nord for Sibir finner man rester av tropisk vegetasjon av alle slag. Store skoger er blitt forstenet. En finner svære frukttrær og rester etter elefanter og neshorn. I dag finnes ingen av disse dyrene og plantene der.
Det må ha vært subtropisk under hvelvingen. Og på grunn av at det ikke kom til noen skadelige stråler, som påvirket aldringsprosessen kunne alt leve mye lenger. Da fikk de også tid til å vokse og bli større enn i dag. Dette er det også bevis på andre steder på jorden.
I "Popular Science Magasin" for april 1982 står det at i Antarktis har levd pingviner som var 2 meter høye. Disse er funnet i fossiler. De har også funnet forstenede trær som var 1 meter i diameter. Fossiler av hval, hai og krypdyr finner man også der. De har funnet skjell, stjernefisk og snegler. Alt dette lever ikke der i dag.
Man har også funnet gigantiske dyr: Neshorn som er 5 meter høye og 9 meter lange. Griser på størrelse med neshorn i dag. Bever like store som en stor bjørn. Skilpadder med en lengde på ca. 6 meter. Spiralformede skjell som er 3 - 4 meter i diameter. I dag blir de bare ca. 30 cm.
Så har vi de gigantiske krypdyrene som dinosaurene. Krypdyr blir større for hvert år de lever. De kan bli veldig svære, hvis de får leve lenge. Noen av dinosaurene ble 27 meter lange og veide opptil 30 tonn. Over alt i verden finner man bevis på at det har vært dyr der som bare kan leve i subtropisk klima. Mange av dem var gigantiske.


Hendelsene rundt tårnet i Babel:
1.Mos. 10,25: "Eber fikk to sønner. Den ene het Peleg; for i hans dager ble menneskene spredt over jorden. Hans bror hette Joktan". Navnet Peleg betyr at noe blir skilt ved vann. På den tiden da tårnet i Babel ble bygd, ble landjorda delt. Det var ikke bare menneskene som ble skilt fra hverandre p.g.a. språk, men det skjedde også en oppdeling av landjorda. (1. Mos. 11, 1-9). Vi kan i denne forbindelse nevne at navnene hadde en profetisk mening.

Noen navn:
Adam - mark eller jord.
Metusjalah - når han dør hender det. (Han døde samme året som storflommen kom)
Peleg - skille ved vann.
Abraham - far til mange folk.

KATASTROFER I BIBELEN:
Gud har ofte brakt himmellegemer, f.eks. stjerner, kometer og planeter, for å straffe synden på jorden. Kommer det et himmellegeme i nærheten av jorden, forårsaker det store bevegelser i den flytende massen som er inne i jorden, på samme måte som månen virker inn på flo og fjære. Jordskorpen beveger seg da opp og ned og sprekker. Vi får jordskjelv og vulkanutbrudd. Der det er landjord blir vegetasjon, dyr og mennesker begravd under lava og vulkansk aske. De blir drept og forstenet i den høye temperaturen. Disse vulkanske utbruddene fant også sted på havbunnen. Der ble sjølivet begravd og forstenet. Derfor finner vi disse som regel i de nederste lagene.

Kometer har også hatt innvirkning på jorden. I halen på kometene finner vi iskrystaller, store steiner, jernstøv og hydrokarbongasser. Hvis jorden kommer inn i halen på en komet, blir den bombardert av steiner som kommer ned gjennom atmosfæren. Hydrokarbongassene i komethalen regner da ned på jorden. Når steinene fra kometen kommer inn i atmosfæren, tar de fyr. Da blir de til ild og svovel. Ilden oppstår når hydrokarbongassene eksploderer. Svovelen er de varme steinene som kommer gjennom atmosfæren.
Hvelvingen ble trolig ødelagt av en slik komet. Iskystallene kom ned på polene. Det kom tusener av fot med is ned på kort tid. Grunnen til dette er at magnetfeltet er svakest på polene. (Dette kan forklare istiden).
Bibelen forteller om mange katastrofer: Storflommen, dommen over menneskene da tårnet i Babel ble bygget, ild og svovel over Sodoma og Gomorra pluss Arabia, hendelsene i Egypt da Israels folk ville ut derfra, Josvas lange dag da solen sto stille på himmelen og varme steiner som kom over Israels fiende. o.s.v.
P.g.a. slike ulykker har geologien forandret seg fort. Det skaperverket som en gang var helt perfekt, har forandret seg totalt.

EVOLUSJONSTEORIEN( Utviklings - læren):

Denne teorien ble Introdusert av James Hutten. Etter han kom Charles Lisle og Charles Robert Darwin. Hutton og Lisle gjorde det meget klart hvorfor de underviste i evolusjon. De ville vise hvordan jorden og livet her ble til uten plan, hensikt, design og skaper.
Noen kristne sier de tror på evolusjonen. Da vet de ikke at de som grunnla evolusjonen, med denne teorien ville avsette Gud som skaper. Evolusjonen har helt fra begynnelsen fornektet Gud som skaper. Etter min mening kan man ikke forene skapelse og evolusjon. Det må bli enten eller.
På samme måten som en kreasjonist ( en som tror på skapelsen ) tror det Gud sier om begynnelsen til alt liv, tror evolusjonisten det Hutton, Lisle og Darwin sier om evolusjonen.
Denne teorien er basert på gjetninger. Ut ifra funn, antar man at det har hendt slik og slik. De forsøker å få terrenget til å stemme med kartet. Dersom de finner noe som ikke stemmer med teorien, sier de bare at de ikke vet hva det er.

I "The Dinosaur Park" ved Polexy River i Texas finnes det menneskespor ved siden av dinosaurussporene. Disse fotsporene beviser at mennesket og dinosaurene må ha levd side om side. Fotsporene av menneskene er 51 cm. lange, så de må være kjemper som har gått der. Bibelen forteller om kjemper
( 1. Mos. 6, 1 - 8 ) . Vi har også kjempen Goliat som var ca. 3,5 meter høy. Kanaanittene var også kjemper. De hadde endatil 6 fingrer på hver hånd og 6 tær på hver fot.

Disse kjempene i The Dinosaur Park har sannsynligvis jaktet på dinosaurene. Dette stemmer ikke med evolusjonsteorien. Derfor sier de at de ikke vet hva det er. For ellers måtte de forkaste hele teorien. Ifølge deres lære er det 60 millioner år mellom dinosaurene og mennesket.

I dag får forskere, som bygger på skapelsen, mer og mer gjennomslag for sine meninger. Evolusjonen blir satt mer og mer på plass. I Canada og U.S.A. utfordrer de evolusjonistene til TV- og radiodueller. De er kommet så langt at de har fått lærebøker inn på skolene, særlig videregående. Der gir man altså alternativ undervisning - et alternativ til evolusjonsteorien.
I Norge har en fortsatt undervisning som er gjennomsyret av evolusjon. Det er på tide at en får et alternativ her i landet også.
 
 

PERSONLIG VITNESBYRD:
Jeg fikk interesse for dette emnet i 1981, og begynte å sette meg inn i det. Jeg ville ha litt kjennskap til dette, slik at jeg kunne forklare andre hvorfor jeg tror som jeg gjør. Jeg fikk se at jeg kunne ta Guds ord helt bokstavelig .

Hilsen
Asgeir Sørhus

Kommentarer

Ken

28.08.2016 17:56

Men Guds ånd svevet over vannet. Da sa Gud: "Det bli lys!" Og det ble lys

Problemet er at vann også avgir "lys" For ikke å glemme problemet at uten sol, vil vann være iform av is.

Ken

28.08.2016 17:54

Din beskrivelse av skapelsen er jo bare et sammensurium av halvsannheter.
Hvorfor står det ikke bare at først skapte gud, romtid, energi og masse?

Ken

28.08.2016 17:40

Du bommer jo allerede i overrennet, med uttalelsen "utviklingslæren (evolusjonen)", uten å ta med det essensielle, nemlig gjennom naturlig seleksjon (utvalg).

Einar Gisle Sellevold

26.03.2016 10:47

Takk, Asgeir!

Stefan

01.02.2016 06:50

"Det ble kveld, og det ble morgen, første dagen." Det stemmer jo helt med realitetene. En solnedgang er jo en soloppgang et annet sted på jorden.

Bjarte

30.01.2015 13:59

Rart korleis alle dei største hjernene trur på evolusjonen med kristene trur på ein bok skrevet av menn som ikkje visste ana enn kva andre gamle menn trudde

Eivind

30.01.2015 13:53

Kva er detta for ein hjernevasking. Kristendommen har ALDRI vært bra for mennesker. Evolusjons teorien er bevist. I motsetning til bibelen som bare sprer piss

vegard

02.10.2013 17:46

Fantastisk når du skriver at evolusjonistene gjør det de kan for å få terrenget til å stemme med kartet, rett etter de desperate rasjonaliseringene om skapelsen

Kim

05.06.2012 16:30

Dette er veldig interresant, og det gjør meg bare mer kristen. Tusen takk for informasjonen. :D

sigurd steinkjellå

skikkelig interessant,Asgeir

hovden

stå på !

26.12.2011 20:55

12.01.2011 17:18

ka skjedde med deg egentlig? hjernevaska av en ond kult i eit mørkt lite rom til du var programmert til og avrunde alle setninger med TRO og GUDS ORD!!!

Asgeir

12.01.2011 21:32

Eg har jo sagt at eg er hjernevaska ved Guds Ord. Bibelen kaller det tankebygningar. 2. Kor. 10,4-6. Og eg kan fortelja deg at det er herlig.

hovden

12.01.2011 16:42

det du kaller "vås" e då altså dei samla meiningane te 99.9% av forskarar i verden, samt politikerer som vil bli tatt alvorlig og lederen for din religion

Asgeir

12.01.2011 21:30

Og paven er IKKJE min leiar. Han er leiar for ein religion som eg tar avstand frå!!!! Eg tar avstand frå ALL religion!!! Om det er kristenDOM eller ...ismer.

Asgeir

12.01.2011 21:26

Eg har jo sagt at eg er hjernevaska ved Guds Ord. Bibelen kaller det tankebygningar. 2. Kor. 10,4-6.

Asgeir

12.01.2011 21:22

99,9% ? - Kor har du det frå. Så du meiner at fleirtallet alltid har rett? Då lurer eg på kven av oss som er hj.vaska i dette rommet ditt....

hovden

12.01.2011 16:44

ka skjedde med deg egentlig? hjernevaska av en ond kult i eit mørkt lite rom til du var programmert til og avrunde alle setninger med TRO og GUDS ORD!!!

Asgeir

12.01.2011 00:12

Det var ei tid eg trudde på dette våset som du og eg var ganske ihuga. Det blir kalla indoktrinering.

Asgeir

12.01.2011 00:15

Når me er unge og naive trur me jo på alt som står i lærebøkene og ikkje minst på læraren. Fordi desse KUNNE jo ikkje ta feil.

hovden

11.01.2011 01:36

problemet er at du ikke er åpen for bevis imot creasjon og kun for forskjellige fakta som støtter kreasjon. http://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI
se denne!

Asgeir

12.01.2011 21:44

Eg gjentar... The missing link my friend, the missing link. Where is that....

Asgeir

12.01.2011 21:44

jo, eg har sett videoen. Men det er jo fortsatt ein kval. Det beviser ingenting og evolusjon og veit ingen ting om alderen. Det er bare gjetningar.

hovden

12.01.2011 16:37

du har tydligvis ikke sett videoen.

Asgeir

12.01.2011 00:08

The missing link my friend, the missing link. Where is that....

Asgeir

12.01.2011 00:04

Problemet for deg er at du kan ikkje finna bevis for evolusjon. Det har skjedd ein utvikling innafor dei ulike arter, men ikkje fra ein art til ein annan.

hovden

10.01.2011 00:20

hvis gud skapte universet for 6000 år siden.... hvorfor kan vi se stjerner som er mer en 6000 lysår borte?... til og med galakser millioner av lysår borte?..

Asgeir

10.01.2011 00:42

Enkelt. Han satte dette direkte på plass... 1 Mos 1,17: "Gud satte dem på himmelhvelvingen for å gi lys på jorden."

hovden

10.01.2011 00:02

http://www.youtube.com/watch?v=SSxgnu3Hww8
top 10 creasjonist argumenter motbevist.

Asgeir

10.01.2011 22:32

Ja, ikkje sant.... og at ein viss person eg blind og døv samtidig....

hovden

10.01.2011 18:18

vanskelig og gjere intrykk på noen med hendene forran øynene når du viser dem noe og fingrene i ørene når du prøver forklare noe.

Asgeir

Dette gjorde ikkje inntrykk på meg i det heile...

hovden

10.01.2011 00:37

09.01.2011 23:04

http://www.bible.ca/tracks/b-pope-accepts-evolution.htm
pave john paul 2 aksepterer evolusjon's teorien

Asgeir

10.01.2011 00:47

Stakkars type...

hovden

09.01.2011 23:01

http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/religion/2958018/Church-to-make-posthumous-apology-to-Charles-Darwin.html
kirken unskylder seg til darwin...

Asgeir

10.01.2011 00:44

Og så....??? Dette beviser ingen ting.

hovden

01.01.2011 02:33

Prøve ikkje og ta frå deg truå di men heller fjerna noe av den verste hjernevasken. ps... når lederen for din religion sier du tar feil så bør du revurdere...

hovden

09.01.2011 23:28

greit nok, hitler var og katolikk og mente skaperen (gud) skapte den ariske rase så han var nok creasjonist.

Asgeir

03.01.2011 08:26

Hitler sa: "Dersom man gjentar en løgn ofte nok og høyt nok, vil folk tro den til slutt." Dette sa han i f.m. løgnene han spredde om jødane...

Asgeir

01.01.2011 16:11

Du bør kanskje revurdera kven som verkeleg er hjernevaska her... eller indoktrinert gjennom fleire år på skule ved å høyra at det same blir gjentatt år etter år

Asgeir

01.01.2011 16:07

Du må jo forstå at det er Bibelen som har autoritet over meg, ingen menneske. Og når det som er funne av forskarar understøttar Bibelen, bygger det opp trua mi

Asgeir

01.01.2011 15:59

Paven er eit feilande menneske som du eg og eg har ingen grunn til å stå til regnskap for han. Han som både du og eg skal stå til regnskap for ein dag er Gud

Hovden

29.12.2010 17:53

http://www.cuttingedge.org/n1034.html
til og med paven tror på evolusjon.
han har sikkert ikke peiling på SKIKKELIG religion han heller?!? :P

Asgeir

30.12.2010 23:07

Eg synest du bør holda deg til temaet og ikkje komma med usaklige argument. Men for å svara deg på dette: Eg er ikkje religiøs som paven, for meg er Jesus LIVE

Asgeir

30.12.2010 23:00

Var dette eit seriøst argument frå deg? Kva er det egentlig du prøver på? Ta frå meg trua mi? Men der ser du, det har med TRU å gjera...

Asgeir

05.12.2010 07:56

Eg har sett så mykje juks og fanteri i dette miljøet. Dei tyr til så mykje råttenskap og bedrag bare for å vinna makt, penger og anerkjennelse blant sine egne.

Asgeir

05.12.2010 08:01

Det er mange forskarar som har mista jobbene sine pga at dei har kome fram til same konklusjon som Molèn, Kent Hovind & CO

Asgeir

03.12.2010 10:12

Eg vil takka deg for at du har tatt opp igjen dette temaet. Det har tent opp igjen iveren etter å skriva fleire artiklar om dette emnet....TUSEN, TUSEN takk!!!!

asgeir

04.12.2010 23:39

Før sto eg på dei same meiningane som du har om dette, men fekk etter kvart møta Jesus, Guds Son og eg måtte erkjenna at eg tok feil, også i dette temaet her.

asgeir

04.12.2010 23:35

Tankebygningar er noko som reiser seg i stolthet mot Gud og ikkje vil anerkjenna han som suveren i alle ting. Ydmykhet er å bøya seg for Guds Ord. Mitt valg...

Asgeir

04.12.2010 23:30

Når det gjelder hj.vask, så har du nok rett i det. Bibelen kallar det å riva ned tankebygningar. Det er bra med kunnskap, men den blir ein byrde når den er feil

Asgeir

04.12.2010 23:26

Eg trur nok det at dersom det hadde vore heksebrenning i dag, så hadde nok eg stått på bålet og du hadde stått og heia... dessverre.

hovden

04.12.2010 20:25

bare hyggelig, synes det er fantastisk intresant og finne ut hvor hjernevasket det går ann og bli.
for 150 år siden hadde du brent hekser....

Asgeir

16.11.2010 21:32

Her er det ein svensk forskar som har studert i mange år og som eg har stor tillit til: http://www.matsmolen.se/

Asgeir

05.12.2010 07:52

... og me kan ikkje bygga på ANTAGELSER.... Derfor er evolusjonteorien ei tru på lik linje med andre trusoppfatningar.. men dei oppfører seg som om det er fakta

Asgeir

04.12.2010 23:14

Har du sett demo-filmane om Trex og korleis den tygger byttet sitt? Det er jo det som er latterlig. Med det eg er ute etter; er at dei ANTAR og ikkje VEIT dette

Asgeir

04.12.2010 23:09

krokodillen tar jo byttet sitt under vatn og lar det råtna før den kan eta kjøtet og haien har ein heilt annan type kjeft enn T-rex. Dårlige eks. du kom med der

Asgeir

04.12.2010 23:05

Eg sa ingen ting om at dei var skarpe. Men dei var heller spisse, så dersom dei åt kjøt slik det er vist på illustrasjoner, hadde kjøtet satt seg fast i kjeften

Hovden

04.12.2010 20:23

så skarpe tenner = plantespiser?
si det til haien.... si det til krokodillen...
si det til alle plantespiserene.
du klarer ikke tenke logisk?

Asgeir

01.12.2010 19:41

Eg trur du har blitt påvirka av Jurassic Park.... filmar som er bygd på fantasier og juks.

Asgeir

01.12.2010 18:42

Han bygger bare på fakta, ikkje på fantasi og eventyr

Asgeir

01.12.2010 18:41

Og når det gjelder Molèn, så har vore på seminar med han i ei veke og han veit godt kva han snakkar om... i motsetning til andre....

Asgeir

01.12.2010 18:39

Det som er trist er at dei sakalte forskarane innbiller seg at tyrannosaurus kannu eta kjøtt med DEI tennene. Der finns ikkje tyggeflater i tennene eingong.

Hovden

30.11.2010 19:52

triste greier, han hevder og at tyrannosaurus rex var en plantespiser. hehe, like dum som deg. ikke rart du liker han.

Hovden

30.11.2010 19:50

du setter din lit til en mann som er blitt kåret til "årets forviller" av sine kollegaer i sitt eget land...

Hovden

16.11.2010 01:32

e du heilt idiot?
du kan ikkje legga fram creasjon teorien som bevis mot evolusjons teorien...
blir alla "din ide er feil for eg og har ein ide..."

Asgeir

16.11.2010 21:28

Beklager det med kun 160 ord. Det er noko eg ikkje styrer med. Det er det 123hjemmeside som styrer...

Asgeir

16.11.2010 21:23

Derfor høyrer Darwins lære inn under religionsundervisning, ikkje vitenskap. Eg har stor respekt for ekte forskning som bygger KUN på fakta, ikkje eventyr...

Asgeir

16.11.2010 21:20

... der er fakta og fantasi som er blanda saman i ei smørje... Eg har valgt å tru Guds Ord framfor sammenblandinga til Darwin & CO.

Asgeir

16.11.2010 21:17

Næmen Hovden då... personangrep og usaklige slagord ...tsk, tsk ,tsk. Eg har sagt før at begge deler har TRU å gjera. Og evolusjon har ALDRI blitt bevist...

Hovden

16.11.2010 01:34

går ikke an og diskutere skikkelig med 160 tegn. får ikke plass til skikkelige argumenter, bare fanatiske slagord.

Hovden

08.11.2010 19:37

kan gud skape noe så tungt at han ikke kan løfte det?
uansett er han ikke almektig...

Asgeir

09.11.2010 23:53

...dessutan er ikkje høg intelligens einsbytande med at ein kjem fram til rett konklusjon og evolusjonsteorien er eit bevis på det...

Asgeir

09.11.2010 23:49

..medan Bibelen har bøker som er 4000 år gamle. Dessutan var bl.a. Einstein, Edison kristne som trudde på skapelsen, ein skapande Gud og ikkje evolusjon...

Asgeir

09.11.2010 23:42

Det var flåsete sagt...Men det er slik folk argumenterer når dei ikkje har noko betre å seia. Den vitenskapen du refererer til er ikkje eldre enn ca. 150 år...

hovden

09.11.2010 23:06

så du velge heksebrenning og overtro forran den samla vitenskapen frå århundrer med vitenskap som menneskehetens mest inteligente menesker har kommet fram til?

Asgeir

09.11.2010 16:58

... dette veit dei ikkje. Dei antar, og det er det same som tru...

Asgeir

09.11.2010 16:56

Det som du viser til på den web-sida er 80 % fakta og resten er antagelser og oppspinn. Det er det som er så tragisk. Når dei snakkar om mill. av år er det tru.

Hovden

09.11.2010 16:18

har aldrig sagt at eg veit alt, men som vanlig så ser og sier kristelige fanatikere det dei vil og gir blaffen i fakta.

Asgeir

09.11.2010 16:10

... han som du fornektar. Men eg ber fortsatt for deg og vil deg alt vel...

Asgeir

09.11.2010 16:08

Ta det som vil, men eg synest det er veldig arrogant å tru at du kan og veit alt. Og kristne "slagord" er faktisk godt gjennomtenkt av sjølvaste Jesus, Guds Son

hovden

09.11.2010 15:11

person angrep og kristelige slagord isteden for gjennomtenkte argumenter? asgeir da... tsk tsk

Asgeir

09.11.2010 13:37

Gud står den stolte i mot, men den ydmyke gir han nåde...

Asgeir

09.11.2010 13:36

... er du ALLVITANDE? Er du det, så må det jo vera DEG me må tilbe... Men dersom du er arrogant nok til å tru at du er det, bør du jekka deg ned eit par hakk...

hovden

09.11.2010 06:34

han kan jo ikke være det... hvis hand ikke kan løfte noe så kan han ikke være allmektig... hvis hand det er noe han ikke kan skape kan han ikke være almektig

Asgeir

08.11.2010 21:52

?????.... men allmektig er han

hovden

07.11.2010 06:46

spørsmål... hvorfor vil du ha en gud? redd for hva som skjer etter døden eller liker du og ta 2000 år gamle ordre fra "noe" du aldrig har møtt?

Asgeir

07.11.2010 20:00

Prøver du dette oppriktig frå hjarta ditt, vil Han la seg finna. Nå veit eg at du er kalla av Gud, ellers hadde du ikkje tatt opp denne tråen igjen. ber for deg

Asgeir

07.11.2010 19:57

Du bør prøva det du òg, om du tørr. Korleis kan du veta om Han er til eller ikkje, om du ikkje tester det ut? Spør: "Om du finnes Gud, vis meg at du er til..."

Asgeir

07.11.2010 19:53

... og ikkje har eg berre møtt Han, Han er med meg kvar dag, 24 timar i døgnet...

Asgeir

07.11.2010 19:52

...og det er bevis nok for meg...

Asgeir

07.11.2010 19:51

...og det ved helbredelser i Jesu navn, både når eg sjølv og andre har lagt hendene på folk.

Asgeir

07.11.2010 19:48

Veit du kva? Eg har møtt Han, den levande Gud og Han er bare kjærleik. Eg møtte Han den dagen eg sa ja til Jesus, Hans son. Eg har òg sett Han i aksjon.

Hovden

24.09.2010 19:23

http://www.talkorigins.org/indexcc/
les gjennom dette asgeir. hvis du fremdeles fremdeles tror så er det fordi du trenger og tro ikke fordi det sannheten...

Asgeir

24.09.2010 20:24

Grunnlaget for mi tru er Joh. 3,16 og Joh. 1,12 i Bibelen, som du sikkert kjenner. Og Hebr.11,1 beskriver mi tru. Dette står eg på, og det holder, tru meg...

Asgeir

24.09.2010 20:18

Gå til http://www.matsmolen.se/ og http://www.drdino.com/
men det er ikkje dette som gjer at eg trur som eg gjer. Dette bare bygger sterkt under det eg trur på

Asgeir

24.09.2010 20:13

Påstander som ikkje stemmer med ting me kan observere kan ikkje være sanne og er derfor ikkje vitenskap. Då blir det tru og antagelser

Asgeir

24.09.2010 20:10

EvolusjonsTEORIEN er ein teori som aldri er blitt bevist, derfor har dette med tru å gjera, ikkje vitenskap...

Asgeir

24.09.2010 20:04

Klart eg trenger å tru. Det gjer jo alle. Eg har jo sagt at alt dette har med tru å gjera, om det er skapelse eller evolusjon.

Asgeir

24.09.2010 20:01

Denne sida beviser ingenting, men takk for at du viste meg den. Eg skal inn på den og lesa for å få meir amunisjon i debatten...

hovden

24.09.2010 10:20

kreasjonister, scientologer, jehovas vitner, radikale muslimer...
hadde det ikke vært for folk som dere hadde resten av oss sluppet kjipe ting som......

Asgeir

24.09.2010 11:25

...men på eit liv sammen med Jesus. Eg vil heller ikkje leva etter ein død religion, om det er kristendom eller islam eller hinduisme. Sjå 23.09.2010 22.25

Asgeir

24.09.2010 11:20

Men når alt dette er sagt, så eg enig i at religion har skapt mykje vondt og kjem fortsatt til å gjera det. Men livet mitt er ikkje basert på dette, ...

Asgeir

24.09.2010 10:52

Alt som strider mot Guds ord, om det er forskning, livssyn eller kva som helst er feil. Og det viser seg at det holder grunnstøtt. Det er min erfaring...

Asgeir

24.09.2010 10:50

Men det beste er å gi Gud rett. At det han seier i sitt ord er absolutt sannhet. Det er utgangspunktet for mi tru og overbevisning.

Asgeir

24.09.2010 10:47

Det er med meg slik som med deg at eg har rett til eg blir overbevist om noko anna. Dersom du eller andre kan overbevisa meg om at eg tar feil så kom igjen...

hovden

24.09.2010 10:26

du mener faktisk at DU har rett men millioner av forskerer og utdannere med iq LANGT over din egen tar fullstendig feil fordi noen skrev noe annet 2000 år siden

hovden

24.09.2010 10:24

iq nivået må være ufattelig lavt for kunne klare og lukke øynene til så mye vitenskapelig bevis og fremdeles ha tro på seg selg....

hovden

24.09.2010 10:21

hellige kriger, terrorister, psykisk skada altergutter, inquisasjonen, heksebrenning etc etc.
skulle tro at i informasjonsalderen vi skulle slippe idioter.

Kjetil

24.09.2010 09:49

Bare så det er klinkende klart, ønsker jeg absolutt ikke å ta del i livet du lever, og jeg lengter absolutt ikke etter det. Jeg har det supert,syns synd på deg.

Kjetil

24.09.2010 09:35

Haha.. så du mener i fullt alvor at hele menneskeheten er et produkt av innavl, gjennom incest i familien Adam og Eva? Tror bare vi legger diskusjonen død..

asgeir

24.09.2010 11:05

etter syndefallet forsvant beskyttelsen og bla. genene er blitt meir og meir svekka. Derfor innførte Gud loven om at det var synd med "incest" pga innavl.

Asgeir

24.09.2010 11:01

Det var ikkje snakk om incest på den tida. Gud skapte jo alt perfekt, så i begynnelsen var alle gener heilt utan feil. Adam fekk menge sønner og døtre...

Kjetil

24.09.2010 08:17

"Synd" er forøvrig et menneskeskapt system hvor man utnytter skyldfølelse og samvittighet til å styre folks adferd. Det funker tydeligvis på deg..

Asgeir

24.09.2010 09:37

Dette livet kan jo du òg få del i og eg veit du lengtar etter det. Ellers hadde du ikkje krangla med meg her...

Dessutan trenger me ei rettesnor i livet...

Asgeir

24.09.2010 09:33

Skam er jo ein konsekvens av Adam sitt fall. I dag lever eg et liv utan skam og skyld og har ein god samvittighet. Og det er pga det Jesus gjorde på korset.

Asgeir

24.09.2010 09:30

Synd er det samme som å vera adskildt frå Gud. Den er jo menneskeskapt i den grad at Adam valgte å la seg freista og det har gått ut over menneskeslekta.

Kjetil

24.09.2010 08:14

Det faktum at du forkaster dokumenterte fakta og kommer med påstander som at C14 egner seg best innen 5-6000 år viser jo bare hvor hjernevasket du er, stakkar..

Asgeir

24.09.2010 09:26

Det er nok dokumenterte fakta eg òg held med til og ingen laus påstand. Det at C14 ikkje er pålitelig er akseptert blant forskarane

bjørnar

24.09.2010 00:39

jorden er eldre enn 6000 år. metaller funnet på jorden kan kun skapes i supernovaer og bli fraktet til jorden. en sol lever sinnsykt mye lenger enn 6000 år.

Asgeir

24.09.2010 07:22

Dette er påstander som ikkje er bevist. Det er noko ein del forskarar antar. Å anta er det samme som å tru...

bjørnar

24.09.2010 00:35

jorden er eldre enn 6000 år. vi har is i arktis som har 150.000+ lag. dvs 150.000 år.

stian

24.09.2010 11:25

hvor har du dette fra ?
Et is lag dannes HVER GANG det er en endring i Temeratur

SÅ det er ikke mulig å bergne alder på jorden med antall is lag

bjørnar

23.09.2010 22:33

fiskene på 3 dagen,så solen på 4 dagen... hehe... så fiskene igjen 5 dagen :P liten tabbe av gud der eller er han bare glad i frossen fisk?

Asgeir

23.09.2010 22:56

Dette var ingen tabbe av Gud, men av meg. Det er jo menneskelig å feile og guddommelig å tilgi. Mennesket feila (synda) og Jesus tilga...

Asgeir

23.09.2010 22:51

Takk for at du gjorde med oppmerksom på feilen i det avsnittet. Gud skapte ikkje fiskane den tredje dagen...såg etter i Bibelen. Det skal bli retta opp nå...

bjørnar

23.09.2010 22:33

spørsmål... hvis gud skapte fiskene en hel dag før han skapte solen... hvorfor døde de ikke ut i minus 182 grader celcius?
jeg ser gud skapte fiskene på 3 dagen

Asgeir

23.09.2010 22:45

Var du der og målte tempen du då. Det var jo ein hvelving rundt jorda og det var sub-tropisk klima under den. Sjøl om sola ennå ikkje var skapt...

Kjetil

23.09.2010 20:36

Utrolig trist for deg at du fortsatt legger fornuften til side. Jeg er heller ei påvirket av en satan siden jeg sier mot deg, jeg er et vanlig, fritt menneske.

Asgeir

23.09.2010 22:33

Det er din rett å seia i mot meg. Det har eg ingen problemer med. Alle blir påvirka, men me velger sjøl kva/kven me vil bli påvirka av. Då velger jo eg Guds Ord

Kjetil

23.09.2010 20:33

Jeg har forøvrig vært "frelst" i mange år tidligere, men er nå veldig glad jeg kom meg ut og vekk fra dobbeltmoralen og skinnhelligheten. Syns synd på deg.. :/

Asgeir

23.09.2010 22:27

Så nå lever eg eit liv i virkelig FRIHET. Eit liv der eg kan leva fri i frå synd.
Det er frihet det. Det bør du prøva.

Asgeir

23.09.2010 22:25

Men ein dag oppdaga eg at det var ikkje det som var saken. Det er ikkje bud og reglar. Det å vera frelst er å leva kristenLIV og ikkje kristenDOM.

Asgeir

23.09.2010 22:21

Ja, eg óg var frafallen ein gong. Det var på grunn av hykleri. Eg kunne ikkje leva opp til dei bud og reglar som blei forlangt av meg. Så eg snudde Gud ryggen..

Kjetil

23.09.2010 20:31

Hehe.. jeg vet ikke alt, men anser meg som litt belest. Evolusjonsteorien gruser skapelsesTEORIEN når det kommer til bevismateriale og troverdighet.

Asgeir

23.09.2010 22:17

Det er snakk om TRU i begge tilfellene, Men bevisene ute i naturen bygger virkelig opp om Bibelen...

Asgeir

23.09.2010 22:15

Det er jo nettopp bevisene ute i naturen som viser at evolusjonteorien er bare sprøyt. Der er ikkje et fnugg av bevis som taler for at den er rett.

Kjetil

23.09.2010 15:27

Glemte en liten detalj.. Bibelen er skrevet av.. Mennesker! Og mennesker ljuger og synser og vrir ting så de passer dem selv. Det er jo siden din godt bevis på.

Asgeir

23.09.2010 18:01

Det er bra at du reagerer på dette, som viser at du er kalt av Gud og snart er frelst. Gud velsigne deg og eg ber om at han etterjagar deg med sin kjærlighet

Asgeir

23.09.2010 17:56

Eg veit at Bibelen er full av løgn, men då er det Satan som er sitert. Men det som Gud har sagt gjennom mennesker ved DHÅ og det som Jesus har sagt er SANNHET.

Asgeir

23.09.2010 17:50

Ja, eg har mange feil. Men siden det er du som "kaster stein" her, er du i følge Bibelen tvers igjennom utan feil. Du kan altså ikkje ta feil NOKO og veit ALT!!

Kjetil

23.09.2010 15:24

Du nevner heller ikke at det finnes forskjellige stamtavler i bibelen, og de haugene med logiske brister. F.eks. påvirkning fra gode/onde krefter VS. fri vilje.

Asgeir

23.09.2010 17:44

Faktisk så er disse stamtavlene svært nøyaktige og går heilt tilbake til skapelsen, altså til Adam...

Kjetil

23.09.2010 15:22

Det du glemmer i forhold til dinosaurene er at disse beviselig døde for mye lengre enn 6000 år siden. Har du hørt om C14-datering?? Vitenskapelig som fy.

Asgeir

23.09.2010 17:42

Ja, eg har høyrt om C14. Denne metoden er ikkje pålitelig, og skal den brukast, egner den seg best innanfor 5-6000 år.

Asgeir

23.09.2010 17:39

Dette er meir eit spørsmål om synsing, eller tru når det gjelder alderen på jorda. Evolusjonsteorien er som det står i slutten av ordet, berre ein teori.

Helge

09.05.2010 20:17

BRA!! Enig med du! Bortsett ifra det med at jorden hang sammen (Pangea) og sklei fra hverandre.. Men etter som eg har skjønt så har du også gått bort ifra dette

Asgeir

10.05.2010 07:24

Nå er det fjerna...takk for at du gjorde meg oppmerksom på det...

Asgeir

09.05.2010 21:50

Ja, eg har endra litt oppfatning på det, men eg har glømt å endra det her...får sjå etterkvart...

Nyeste kommentarer

06.03 | 14:38

Det blei sagt under eit foredrag med Dr. McLean

10.04 | 13:38

Greetings in Christ Our Lord. I belongs to Christian, . In 1976 when I am in High School Final(10th Class) Went to Summer Bible School. With Sports and Games preacher taught on Exodus of Israel in Bi

04.04 | 15:19

Hei igjen. Takk for kommentar. Dette er skreve av far min som var redaktør for Troens Bevis i Sarons Dal og lærar på bibelskulen der.

04.04 | 08:25

Heisann. Så spennende å lese om din historie. På mange måter er den veldig lik min. Jeg fikk undervisning av Torben Søngdergaard gjennom "The Pioneer School " og " The Last Reformation".

Del denne siden